Little Dot Cu KIS Recenzja

Little Dot Cu KIS to flagowy uniwersalny IEM firmy, wyposażony w podwójne 10mm dynamiczne przetworniki i podwójną zbalansowaną konstrukcję armaturową. Jego cena wynosi 729,99 dolarów.

Disclaimer: Little Dot Cu KIS wysłane do nas to próbka w zamian za naszą szczerą opinię w tej recenzji. Dziękujemy zespołowi Little Dot za danie nam tej możliwości.

Aby przeczytać więcej o recenzjach Little Dot wykonanych wcześniej dla Headfonics proszę kliknąć tutaj.

Uwaga, ta recenzja jest zgodna z naszymi nowymi wytycznymi punktacji na rok 2020, o których możecie przeczytać tutaj.

Zaczynamy, runda numer cztery i ostatnia runda mojej podróży po zestawach Little Dot IEM i tym razem trafiliśmy na najwyższy poziom, a teraz Little Dot Cu KIS jest gotowy do recenzji i wkracza na ring.

Do tej pory recenzowaliśmy czysto brzmiące Cu Rad w kształcie litery V, następnie recenzowaliśmy Cu Wyn z jego ciepłym, basowym brzmieniem. Następnie zrecenzowaliśmy bardzo dobrze brzmiące Cu Cen, które są określane jako najlepsze średnie i wokalne IEM w ich ofercie.

Little Dot Cu KIS jest flagowym modelem Little Dot IEM i jest określany jako bezkompromisowy IEM. Pomyślcie o Cu Cen, ale podwojcie zamówienie i dodajcie trochę dodatkowego sosu.

Po 18 miesiącach rozwoju, ponad 160 testerach, 14 rundach beta testów odsłuchowych i po 86 różnych wersjach z oryginalnej bety, Little Dot Cu KIS narodził się z zasady Little Dot "Keep Improving and Sincerity", która daje początek nazwie KIS.

Copyright Little Dot 2020

Technologia wewnątrz

Little Dot Cu KIS posiada podwójny węglowy przetwornik dynamiczny z podwójną konfiguracją armaturową. Wszystko jest podwojone w porównaniu do modelu Cu CEN.

Przetworniki są zamontowane w czymś, co Little Dot nazywa wielowarstwową strukturą pętli i Little Dot twierdzi, że ta konstrukcja stanowi dużą część sygnatury dźwiękowej Cu KIS, oprócz zastosowania kilku innych sztuczek tuningowych.

Patrząc na projekt wygląda na to, że Little Dot zamontował swoje przetworniki w komorze podobnej do systemu głośników tubowych lub Labyrinth, ale w wersji mini wewnątrz aluminiowych muszli.

Podwójna konstrukcja ADLC

Little Dot Cu KIS to hybrydowa konstrukcja z dwoma przetwornikami z pewną różnicą, ponieważ każdy przetwornik jest podwójny, a wewnątrz każdej muszli znajdują się dwa zestawy.

Pierwszy przetwornik to dynamiczny podwójny przetwornik 10 mm z czterokanałowym modułem podwójnej membrany z podwójną jamą. Przetwornik ten obsługuje głównie niskie częstotliwości. Przetwornik ten posiada podwójne membrany z Amorphous Diamond-Like Carbon lub ADLC, jak nazywa je Little Dot.

Wygląda na to, że membrany są zamontowane jako mini Isobaric z czterema połączeniami do różnych układów cewek wewnątrz modułu, lub w tym przypadku przetwornika. Przypomina mi to niemal dwa przetworniki niskotonowe z podwójnymi cewkami, zamontowane w układzie izobarycznym, połączone równolegle lub szeregowo w celu uzyskania pożądanej impedancji.

Podwójne, niestandardowe armatury

Drugim układem przetworników jest podwójny układ zbalansowanych armatur. Każdy układ zawiera dwa różne przetworniki z armaturą zrównoważoną. Jeden BA obsługuje niektóre średnie i niektóre wysokie częstotliwości, a drugi to typ super wysokotonowy, który obsługuje zakres ultra-wysokich częstotliwości. System ten przypomina system trójdrożny.

Obydwa umieszczono w pojedynczej obudowie BA i są one wentylowane oddzielnie od przetwornika dynamicznego w celu wyeliminowania wzajemnych zakłóceń w postaci ciśnienia zwrotnego, co pozwala każdemu przetwornikowi oddychać swobodnie i niezależnie dzięki systemowi wielu otworów wentylacyjnych w każdej obudowie.

Copyright Little Dot 2020

Projekt

Aluminiowe muszle

Muszle te są nieco podobne do Cu CEN IEM, ale są mniejsze, chociaż Cu KIS IEM mają podwójny przetwornik, a CEN ma tylko dwa pojedyncze przetworniki. Muszle te są bardziej zaokrąglone i seksowne.

Muszle wykonane są z wysokiej jakości aluminium lotniczego. Precyzyjna maszyna CNC została użyta do wyrzeźbienia wewnętrznej sekcji aluminiowego wgłębienia.

Wielowarstwowa struktura pętli

Muszle posiadają trochę techniki do celów tuningowych. Obudowy posiadają wielowarstwową strukturę zapętlenia, która rozwiązuje problemy z pogłosem. Ponadto, część strojenia Little Dot Cu KIS została wykonana poprzez strojenie dyszy wyjściowej, która jest również wykonana z aluminium i ma takie samo wykończenie jak powłoki.

Anodowe utlenianie

Mówiąc o wykończeniu muszli. W poprzedniej recenzji wspomniałem, że Cu CEN wyglądały na wystarczająco dobre do jedzenia i podtrzymuję to, więc proszę trzymać je z dala od małych dzieci i niektórych psów.

Rzuciłem trochę skomplikowanego lingo o Anodic Oxidation w ostatniej recenzji, ale wróciłem z kilkoma badaniami. Czy kiedykolwiek słyszałeś o procesie zwanym galwanizacja? Proces ten jest podobny, ale po prostu bierze go o krok dalej daleko, jak w składzie szkliwa i przygotowania powierzchni. Mam nadzieję, że to było wystarczająco łatwe do zrozumienia.

Wykończenie jest bardzo ładne i wydaje się być bardzo trwałe. Powłoka tlenku daje im metaliczny wygląd, który mi się podoba.

Komfort i izolacja

Co mogę powiedzieć? Little Dot Cu KIS to lekkie słuchawki IEM, które mają długi przewód wyjściowy i dzięki odpowiednim kołnierzom są bardzo wygodne, a dzięki temu, że Little Dot zaprojektował muszle, ledwo dotykają one ucha.

Bardziej odczuwałem drucianą pętlę nauszną niż same IEM, chociaż pętla nie jest zamocowana na stałe ani wykonana z drutu pamięciowego i jest dość miękka. Ich rozmiar jest mniejszy w porównaniu do Cu CEN i to sprawia, że Cu KIS są lżejsze, mimo że mają więcej przetworników i więcej technologii wewnątrz każdej muszli.

Izolacja jest przeciętna jak na IEM. Pasywnie większość IEM-ów z odpowiednimi kołnierzami może zredukować do 26 decybeli, a te są tylko o włos poniżej tej wartości.

Copyright Little Dot 2020

Przewód zasilający

Little Dot zdecydował się na dołączenie przewodu wykonanego ze specjalnego stopu, który według nich wzmacnia sygnaturę dźwiękową Cu KIS i zapewnia, że Cu KIS działa najlepiej jak potrafi.

Zastosowano ten sam metalowy, 4-biegunowy, zbalansowany wtyk TRRS 3,5 mm, ale przewód jest inny i przypomina struny gitarowe z przezroczystą izolacją. Przewód wygląda na srebrny, ale wydaje mi się, że Little Dot znalazł tutaj nowy typ przewodu i nie widziałem go wcześniej.

Czterożyłowy oplot przechodzi w podwójne skręcone druty, które wykorzystują ten sam gumowany plastikowy rozgałęźnik Y i regulator co drut Cu CEN.

Podoba mi się to, ponieważ rzadko się plącze i nie ma żadnych mikrofonów. Zastosowano również złącze tulejkowe Little Dot .78mm, które ma gwarancję 5000 razy połączenia.

Adaptacyjność

Little Dot zawiera również swoje adaptery, które nie pozostawiają wiele do życzenia, jeśli chodzi o łączność i obejmują większość typów. Otrzymujemy 3 adaptery, które przekształcają 4-polowy zbalansowany wtyk TRRS 3,5 mm w 3-polowy single-ended, zbalansowany 2,5 mm oraz zbalansowany 4,4 mm Pentaconn.

Czy można prosić o więcej możliwości połączeniowych? Jeden przewód obsługuje 4 różne typy połączeń. Wszystkie adaptery mają kąt 45 stopni i sprawiają, że wtyczka jest dłuższa, ale wszechstronność jest kompromisem i to dobrym, powiedziałbym.

Opakowanie i akcesoria

Pudełko jest czarne i dobrze ilustrowane, z magnetyczną klapką, która otwiera się, aby ujawnić zawartość Little Dot Cu KIS. Na wewnętrznej stronie klapki znajduje się dobry opis i obszerne ilustracje produktu, zastosowanych technologii i specyfikacji.

Dostajemy oba etui Little Dot, metalowy krążek hokejowy, pomalowany na czarno z logo Little Dot Fairy oraz mini czarne etui Pelikan z wytrawioną informacją Cu KIS na górze. Dostaniesz również 3 kołnierze piankowe. 3 kołnierze gumowe i 3 kołnierze spin fit oraz klips na przewód.

Kołnierze są dostarczane w materiałowych woreczkach, które są wygodne przy tak dużej ilości kołnierzy, ale domyślam się, że właśnie dlatego dostajemy 2 futerały, jeden do przechowywania IEM, a drugi do przechowywania nieużywanych akcesoriów.

Wrażenia dźwiękowe

Podsumowanie

Kiedy po raz pierwszy usłyszysz Little Dot Cu KIS, otrzymasz bardzo żywy i wysunięty do przodu dźwięk. Słuchawki prezentują się z przodu i będą rzucać na ciebie wszystkie częstotliwości i wszystkie szczegóły z pełną siłą i w bardzo dynamiczny sposób. Wymagają one również długiego wygrzewania, bardzo długiego.

Aby zacząć przechodzić do konkretów, Cu KIS nie uderzał w niskie tony tak jak jego młodszy brat Cu CEN, opadając wcześniej w rejonie niższego basu w teście generatora tonów. Bas zaczął opadać przy około 24Hz, gdzie Cu CEN zaczął opadać poniżej 20hz. Jednakże bas wydaje się być bardziej obecny i wyraźny w przypadku Cu KIS.

Wyższe częstotliwości rozciągnęły się lepiej niż w przypadku Cu CEN i jest to najprawdopodobniej związane z faktem, że Cu KIS posiada w swoim arsenale dodatkowy super-wysokotonowy przetwornik BA. Są jednak dwa wyraźne szczyty. Jeden jest przy 2 kHz, a największy przy 4 kHz.

Szczyt przy 2khz, a zwłaszcza szczyt przy 4khz są nieco wyraźne i muszą być stonowane albo przez zastosowanie wzmacniacza lampowego, wzmacniacza o ciepłym brzmieniu, albo przez korektor, jeśli używamy jasno brzmiącego wzmacniacza tranzystorowego.

Wymagają one ciepłego brzmienia wzmacniacza i niektórzy mogą uznać, że niektóre jasno brzmiące wzmacniacze podniosą je do poziomu, w którym staną się zbyt ostre w tych rejonach szczytów.

Subbas

Little Dot Cu KIS posiada drugi najbardziej uwypuklony bas z całej linii Little Dot, zaraz po Cu Wyn, chociaż test generatora tonów pokazał, że basy te zwijają się wcześniej niż w przypadku jego mniejszego brata, Cu CEN.

Jednakże Cu KIS radzi sobie z basem lepiej niż Cu CEN i reszta, z lepszą definicją i ma tendencję do dobrego izolowania basu od reszty pasma. Punkt zwrotnicy wydaje się niższy, co sprawia, że przetwornik dynamiczny produkuje wyłącznie bas.

Subbas w Cu KIS brzmi w sposób odizolowany, jakby był osobnym subwooferem. Jest on wysunięty do przodu i w przeciwieństwie do Cu CEN, nie wymaga żadnej korekcji, aby zapewnić dobre wyczucie trzewi niskich tonów.

Bas

Większość spektrum częstotliwości na Little Dot Cu KIS jest wysunięta do przodu. To co podoba mi się w basie Cu KIS to czystość każdej wydobywanej nuty, nawet jeśli jest to bas brzmiący do przodu.

Bas jest szybko reagujący i ma dobrą ilość ataku i zaniku. Tonalność jest całkiem dobra i nie mam żadnych zastrzeżeń, ponieważ mogłem wyraźnie rozróżnić nuty basu.

Być może niektórzy uznają ją za nieco podniesioną, ale ja uważam, że to podniesienie jest gustowne w świecie pełnym płasko brzmiących IEM-ów. Kolor jest dobry, jeśli jest dobrze zrobiony i nie uznałbym basu Cu KIS za płaski czy nadęty, ale raczej za przyjemnie brzmiący.

Średnie tony

Tutaj Little Dot Cu KIS stają się trudne, ponieważ są pewne szczyty, które trzeba okiełznać, ponieważ te szczyty zmieniają tonalność w całym obszarze średnicy.

Kiedy już to zrobicie, jestem pewien, że odkryjecie, że średnica jest przyjemna w taki sposób, że ma bardzo dobrą, naturalną barwę, z dużą ilością mikrodetali, na przykład oddech jest łatwo słyszalny u wokalistów.

Przykładem wydobycia detali z zakresu średnicy może być utwór "Black Cow" Steely Dana. Prawdopodobnie słyszałem ten utwór tysiące razy, ale dopiero Cu KIS ujawnił ogromną ilość echa w wokalu, którego nigdy wcześniej nie słyszałem, szczególnie w prawym kanale.

Jest pewna ostrość w barwie, szczególnie w górnej średnicy, która była obecna na Cu KIS, ale nie na Cu CEN i prawdopodobnie z powodu wspomnianych szczytów 2k i 4k.

Co wnosi do tego zestawienia średnica z Cu KIS? Mnóstwo warstw i różnic w dźwięku, a poszczególne elementy nigdy nie tracą spójności, podobnie jak jego mniejszy brat, Cu CEN, który jest określany jako bardzo dobry średniotonowiec IEM.

Górna średnica

Ten obszar jest prawdopodobnie najbardziej wysunięty do przodu w sygnaturze dźwiękowej Little Dot Cu KIs i niektórzy ludzie mogą uznać je za zbyt intensywne w tym regionie.

Sztuką jest tutaj znalezienie odpowiedniego wzmacniacza dla Little Dot Cu KIS. Dla przykładu, mój Zen Stack dał tym IEM-om tę przewagę w średnicy, o której mówiłem, potem wypróbowałem Schiit Asgard z układem AK4490 DAC, i wszystko się poprawiło.

Ponieważ nie posiadam żadnych wzmacniaczy lampowych i jestem głównie półprzewodnikowym facetem, namierzyłem przyjaciela, który ma Dark Voice i voila, te szczyty zniknęły wraz z pewną szorstkością. IEM-y firmy Little dot brzmią dobrze na wzmacniaczach lampowych, które słyną z produkcji wzmacniaczy lampowych. Powinienem był wiedzieć.

Kiedy już przeskoczycie przez niektóre z tych przeszkód, otrzymacie wspaniałe rezultaty z ciepłą, bardzo czystą i szczegółową średnicą, która jest warta inwestycji.

Wysokie tony

Podobają mi się wysokie tony z Little Dot Cu KIS. Brzmią one ostro i rześko. Wydają się szybkie i dobrze radzą sobie ze złożonymi nagraniami.

Wysokie tony wydają się mieć dużo powietrza i pokazały w teście generatora tonów, że mają bardzo dobrą zdolność do rozciągnięcia i mogą sięgnąć daleko w górę w zakresie wysokich częstotliwości. Pasmo przenoszenia wysokich częstotliwości jest o włos od tego, co uznałbym za gorące, ale jeśli podamy im czystą moc, otrzymamy ostre wysokie tony, które nie będą ranić naszych uszu i będą brzmiały dość odkrywczo.

Obecność i dobra kierunkowość wysokich częstotliwości wytwarzanych przez Cu KIS jest możliwa pod warunkiem, że podacie im dobre wzmocnienie z dobrymi nagraniami.

Inscenizacja

Little Dot Cu KIS mają szerszą scenę dźwiękową w porównaniu do ich młodszego brata Cu CEN, który wydawał mi się bardziej bliski i osobisty. Cu KIS wydają się mieć większą scenę, ale nie jest ona ultra-szeroka, ale nadal są w stanie dobrze odtworzyć mniejsze przestrzenie, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Wydaje się, że jest bardzo dobra ilość wysokości i głębokości do przodu z dobrą ilością szerokości. W razie potrzeby Cu KIS może również wykonywać tylne projekty. Cu KIS radzi sobie również z lokowaniem dźwięku lepiej niż jego młodszy brat Cu CEN. Dobrze radzi sobie z obrazowaniem i jest w stanie przenieść dźwięk wszędzie tam gdzie wymaga tego nagranie, na płaszczyźnie od lewej do prawej.

Layering

Little Dot Cu KIS ma bardzo dobre możliwości warstwowania i wszystko wydaje się być reprodukowane w taki sposób, że istnieje separacja i rozróżnienie każdego elementu w nagraniu. Dla mnie jest to widoczne nawet na basie i wydaje się, że dynamiczny przetwornik niskich częstotliwości ma niższy punkt zwrotnicy niż norma, przez co brzmi jak bas typu subwooferowego.

Bas wydaje się być oddzielony od reszty spektrum i to jest przyjemne. Wyciek średniego basu nie występuje. Dobra charakterystyka warstwowa przenosi się na całe spektrum częstotliwości, a niektóre nagrania mają tendencję do generowania sporej ilości kierunkowości.

Synergy

Nie potrafię wystarczająco podkreślić faktu, że potrzebują one ciepłego wzmocnienia. Zawsze można użyć equalizera i na mój gust, lekko obniżyłem częstotliwości 2k i 4k używając jasno brzmiącej amplifikacji z bardzo dobrymi rezultatami.

Little Dot Cu KIS są bardzo wydajne, ale wydają się pożerać prąd na obiad i kolację. Fakt, że brzmią świetnie z Asgardem na wysokim wzmocnieniu, które wynosi 5 W na kanał, mówi sam za siebie.

Jednak to, że potrafią przyjąć całą tę moc i stać się po prostu głębsze i czystsze, ale także świetnie zabrzmieć z telefonu lub czegoś o niskiej mocy, jak Zorloo Ztella, daje Cu KIS dużą wszechstronność.

Dodatkowo fakt, że są one wyposażone we wszystkie możliwe połączenia poza standardowymi wtykami 6,35 mm i XLR, czyni je jeszcze bardziej uniwersalnymi.

Porównania selektywne

Ibasso Audio IT07

Ibasso IT07 przyszły do nas na drugi dzień i wkrótce pojawi się ich pełna recenzja. Wygląda na to, że są to potężne IEM w swoim przedziale cenowym. Ten IEM kosztuje więcej, więc co dostajemy za tę dodatkową inwestycję?

Lista akcesoriów jest inna, np. z Cu KIS dostajemy dwa etui, a z Ibasso tylko jedno, ale za to wydaje się być bardziej wytrzymałe i cięższe, wykonane z grubszego aluminium.

W Cu KIS bardziej podoba mi się linka i możliwość jej dopasowania. Ibasso wyposażony jest w zbalansowany przewód z 2,5 mm TRRS z adapterem, który zamienia wtyk na konwencjonalny 3,5 mm TRS single-ended, ale nie dostajemy Pentaconn TRRRS ani zbalansowanego 3,5 mm.

Ibasso posiada system filtrów zmieniających charakterystykę i sygnaturę dźwięku. Do dyspozycji mamy cztery zestawy, a trzy z nich zamontowane są na wytrzymałej metalowej płytce. Opakowanie Ibasso jest znakomite.

Brzmienie

Nie chcę zdradzać zbyt wiele informacji do czasu pełnej recenzji, ale Ibasso IT07 bardzo dobrze radzi sobie z warstwowaniem, z sygnaturą dźwięku, która nie wymaga korekcji. Odtwarza wszystkie częstotliwości równomiernie, bez szczytów, o które trzeba się martwić.

Bas ma mniej więcej taką samą ilość obecności, ale wydaje się bardziej płaski i liniowy w IT07, ale bardziej zabawny w Cu KIS. Średnica w obu modelach różni się tym, że Ibasso IT07 mają bardziej płaskie pasmo przenoszenia i prezentację w zakresie średnich tonów.

Wysokie tony są bardziej miękkie, nie są tak ostre i mają bardziej miękki charakter, co jest typowym celem w sygnaturze dźwięku w dzisiejszych czasach, jak się wydaje.

Little Dot Cu CEN

Dlaczego miałbym wydać więcej pieniędzy na IEM tej samej firmy, który ma podobny wygląd i podobne akcesoria? Jakie są różnice?

Lista akcesoriów jest mniej więcej taka sama, z dobrym kablem i dwoma futerałami w komplecie. Zmiana jest głównie w rodzaju drutu, który został użyty do wykonania samego kabla. Jakoś Cu CEN jest większy, choć ma tylko 2 pojedyncze przetworniki, podczas gdy Cu KIS ma 2 podwójne przetworniki, które powinny zajmować więcej miejsca fizycznie.

Ważą mniej więcej tyle samo i obydwa mają długi, okrągły korpus, który ledwo dotyka wnętrza ucha, więc obydwa wydają się być na tym samym poziomie komfortu, ale Cu KIS jest o włos lepszy.

Brzmienie

Cu CEN to w pewnym sensie pierwsze IEM w zakresie średnich tonów, ponieważ można je przekształcić w twarde IEM z odrobiną podbicia basu i czułem, że jest to konieczne ze względu na ich nieśmiałość w zakresie basu, zwłaszcza w dolnej oktawie.

W Cu KIS dolna oktawa zwija się wcześniej, ale CEN ma mniejszą obecność basu. Średnica jest niemal identyczna, z wyjątkiem odrobiny szczegółów w Cu KIS. Jest też poczucie większej panoramy dźwiękowej. Cu KIS wydaje się prezentować bardziej przestrzenną panoramę.

W zakresie wysokich tonów, obydwa modele mają dobre wysokie tony, ale Cu KIS rozciąga je lepiej, prawdopodobnie dzięki dodatkowi super-wysokotonowego głośnika wewnątrz układu Balanced Armature, a także dzięki większej prezencji.

Nasz werdykt

Little Dot Cu CEN bardzo mi się podobają i na koniec moje myśli zaprowadziły mnie do pytania, dlaczego miałbym wydawać dodatkowe pieniądze na podobny IEM tej samej firmy z podobnymi akcesoriami? Bo to najlepsze słuchawki w ofercie Little Dot.

Fakt, że muszą być zasilane ciepłym wzmocnieniem jest ich jedyną wadą, poza tym, że wymagają długiego wygrzewania. Zawsze można te szczyty stłumić equalizerem. Ale jeśli się je odpowiednio wzmocni, mogą być naprawdę spektakularne. Nawet bardziej niż Cu CEN.

Mają dobrą, naturalną barwę z odrobiną sprężystości i zdolnością do wykraczania poza najbliższą przestrzeń, z możliwością nakładania warstw na wiele dni. Emitują mnóstwo mikro detali i brzmią bardzo dynamicznie.

Little Dot Cu KIS to zabawnie brzmiące IEM. Zapomnijcie o krzywej Harmana, płaskich krzywych odpowiedzi częstotliwościowej i innych tego typu rzeczach. Wyrzućcie to przez okno z tym IEM i po prostu połóżcie się wygodnie i posłuchajcie muzyki. To jest właśnie to, do czego te słuchawki są przeznaczone. Z odpowiednim wzmocnieniem, Cu KIS mogą być wspaniałym odsłuchem.