Domowe studio nagrań: gotowy zestaw do monitorowania i nagrywania wokalu

Nowoczesne studio nagrań jest jak warsztat, w którym wszystko, czego potrzebujesz, jest na wyciągnięcie ręki, aby jak najszybciej zrealizować swój pomysł. Mamy kompleksowe rozwiązanie, które uwolni Twoją muzyczną kreatywność.

Podkreślmy od razu dwa główne zadania, jakie spełnia nasz zestaw:

  • Monitorowanie jakości

  • Produkcja związana z nagrywaniem wokalu

Gotowy zestaw do monitorowania

W naszym zestawie znalazły się monitory ADAM Audio T5V, statywy IsoAcoustics oraz interfejs audio Audient iD14 MKII. Skupmy się teraz na każdym z elementów bardziej szczegółowo.

Monitory ADAM Audio T5V

Do wysokiej jakości masteringu potrzebne są monitory, które mogą dać najbardziej szczery obraz dźwiękowy, bez żadnych upiększeń. Jako niedrogie i dokładne narzędzie proponujemy monitory renomowanego producenta ADAM Audio. Niemiecka marka jest dla wielu znana, a co ciekawe, od zawsze skupiała się wyłącznie na produkcji monitorów. Wcześniej firma nie posiadała budżetowych modeli i wielu entuzjastów dźwięku nie mogło sobie pozwolić na drogie monitory, ale to wszystko zmieniło się wraz z wprowadzeniem serii T.

Dziś w naszej recenzji znajdują się juniorskie monitory ADAM Audio T5V. Model ten nafaszerowany jest dobrej jakości komponentami, które dają liniowy i szczegółowy dźwięk na wyjściu. Za wysokie tony odpowiada nowy głośnik wysokotonowy U-ART - to rewolucyjne rozwiązanie w tym segmencie, wcześniej za wstęgowy głośnik wysokotonowy trzeba było zapłacić sporo zer, a teraz - voila! Głośnik wysokotonowy gra z częstotliwością do 25kHz. Z naszych doświadczeń odsłuchowych wynika, że nie "uderzają one w sufit" i nie męczą ucha tak bardzo jak wstążka. Kolejną cechą głośnika wysokotonowego jest zastosowanie precyzyjnego falowodu, przeniesionego z flagowej serii S. Piękno takich falowodów polega na tym, że nie trzeba już siedzieć płasko w trójkącie, aby odebrać wymagane informacje dźwiękowe. Dźwięk rozchodzi się znacznie szerzej - co ma dobry wpływ na percepcję i głośność bez utraty szczegółów.

Głośnik średniotonowy jest odtwarzany przez 5" głośnik z "niskim punktem" przy 45 Hz. Brzmienie ADAM Audio jest szczególnie doceniane podczas pracy nad muzyką elektroniczną, ponieważ ich monitory mają głęboki i szczegółowy bas, który jest dobrze czytelny nawet przy najmniejszej zmianie EQ. Podobnie jak większość aktywnych monitorów w tym segmencie, T5V ma konstrukcję opartą na inwerterze fazy. Należy jednak zaznaczyć, że tył monitorów jest panelem tylnym, co oznacza, że istnieją niuanse w ustawieniu monitorów w miejscu pracy - na pewno nie można ich postawić pod ścianą.

Sprzedaż ADAM AUDIO T5V

Marka: ADAM AUDIO

Średnica głośnika wysokotonowego, mm: 48

Średnica głośnika niskotonowego, mm: 127

Dodaj do ulubionych Dla porównania 19&nbsp000&nbspszmer. 22&nbsp340&nbspRUB. -15% W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Pod względem brzmienia Adamy grają liniowo i responsywnie, bez szczególnych preferencji gatunkowych, chociaż, jak wspomnieliśmy wyżej, monitory są preferowane przez miłośników muzyki elektronicznej, ponieważ potrzebują rezerwy w dynamice i zakresie niskich częstotliwości.

Regały IsoAcoustics

Na co założyć T5V? Chyba nie sądziłeś, że po prostu rzucimy je na biurko, prawda? Chodzi o to, że stacja robocza będzie grać razem z nimi, tworząc "tłuste" brzmienie. Może Ci się wydawać, że wszystko w miksie jest idealnie zbalansowane - złudzenie, które rozpłynie się w powietrzu, gdy zdecydujesz się posłuchać miksu gdzieś z boku. Aby uniknąć takiego rozczarowania, należy zamontować głośniki na podstawkach tłumiących, które zwalczają drgania.

W połączeniu z T5V, IsoAcoustics ISO-130 jest optymalnym statywem stołowym. Firma o kanadyjskich korzeniach posiada całą masę patentów technologicznych w zakresie tworzenia różnego rodzaju stojaków. Zespół IsoAcoustics nieustannie pracuje nad pozbyciem się negatywnych skutków wibracji z urządzeń studyjnych i domowych.

Cechą konstrukcyjną IsoAcoustics ISO-130 jest połączenie sztywności z elastycznością montażu monitora: można zmieniać nachylenie i wysokość tak, aby głośniki były skierowane bezpośrednio w stronę słuchacza, a głośnik wysokotonowy znajdował się na poziomie uszu - dokładnie to, czego potrzebujesz do komfortowej pracy. Rama statywów "pochłania" większość wibracji, które w przeciwnym razie "rozprysłyby się" po biurku i trafiłyby do miksu. Z naszego punktu widzenia stawianie monitorów na podstawkach rozwiązuje kilka problemów naraz: rezonanse i prawidłowe ustawienie względem użytkownika. W rezultacie głośniki będą generować lepszy obraz stereo z dokładniejszą sceną dźwiękową i pozbędziesz się "zmętnienia" w zakresie niskich częstotliwości.

IsoAcoustics ISO-130

Marka: IsoAcoustics

Typ: stojak

Wysokość, mm: 203

Dodaj do ulubionych Dla porównania 10&nbsp490&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Interfejs audio Audient iD14 MKII

Na rynku dostępnych jest obecnie wiele zewnętrznych interfejsów audio, z których każdy służy wspólnemu celowi, jakim jest wysokiej jakości transmisja sygnału do Twojego programu roboczego oraz do Twoich monitorów. Powinno to być urządzenie, które łączy w sobie wejścia mikrofonowe i instrumentalne. Do naszej konfiguracji wybraliśmy interfejs Audient iD14 MKII, nowość, która trafiła właśnie na stół. MKII został wyposażony w Audient Console, wysokiej klasy przedwzmacniacz mikrofonowy, który można było znaleźć tylko we flagowych konsoletach tej marki. Nieuniknione jest, że wbudowane przedwzmacniacze mikrofonowe są często piętą achillesową takich urządzeń, powodując szumy, zniekształcenia i podbarwienia. W iD14 MKII zastosowano komponenty o ultra niskim poziomie szumów własnych i minimalnych zniekształceniach nieliniowych. Na podstawie naszych doświadczeń odsłuchowych można stwierdzić, że jest tu pewien ukłon w stronę analogowego brzmienia z jego miękkością i ciepłem w przekazie, choć jest to hybryda discrete i op-amp. Producent twierdzi, że jego urządzenie wytwarza szum o poziomie 30 000 razy niższym niż poziom sygnału użytecznego i nie mamy powodu, by mu nie ufać - zaufajmy naszym uszom.

Na tylnym panelu, oprócz jednej linii wyjść dla monitorów, znajduje się dodatkowa linia dla zewnętrznego wzmacniacza słuchawkowego. Dla wygodnego podłączenia słuchawek, na przednim panelu znajdują się dwa wejścia (3,5mm i 6,3mm), a po lewej stronie wejście dla gitary elektrycznej i innych instrumentów analogowych. Wejście cyfrowe w iD14 MKII to spora inwestycja na przyszłość, na wypadek gdyby dwa wejścia mikrofonowe okazały się niewystarczające. W przeciwieństwie do poprzedniego modelu, MKII zapewnia zasilanie phantom dla obu wejść słuchawkowych bezpośrednio z magistrali USB, eliminując potrzebę stosowania zewnętrznego zasilacza do zasilania mikrofonu pojemnościowego.

Podobał nam się "magiczny" przycisk "iD". Może być programowany indywidualnie, na przykład poprzez przekształcenie gałki głośności w kółko do przewijania ścieżki lub regulacji innych parametrów w DAW.

Audient iD14 MKII Czarny

Marka: Audient

Wejście instrumentalne (Hi-Z): 6,3

Interfejs połączenia: usb

Dodaj do ulubionych Dla porównania 19&nbsp900&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd Adam Hall K3BMV0300 xlr - 6,3 mm 3 m

Marka: Adam Hall

Gwarancja producenta, miesiące: 12

Długość kabla, m: 3

Dodaj do ulubionych Dla porównania 1&nbsp100&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Jako komutację proponujemy parę kabli Adam Hall K3BMV0300. Czas dodać do naszego scenariusza nagrywanie wokalu.

Produkcja związana z nagrywaniem wokalu

Do naszych już ustalonych "ram studyjnych" należy dodać kolejne elementy, ale zanim powiemy bezpośrednio o mikrofonach, należy wspomnieć o akcesoriach, które pozytywnie wpłyną na proces nagrywania.

Filtr pop

Bardzo przydatne akcesorium, którego zadaniem jest usuwanie "wyskakujących" dźwięków takich jak "b", "p" i innych podczas nagrywania. Jeśli śpiewasz do mikrofonu pojemnościowego lub dynamicznego bez pop-filtra, usłyszysz te dźwięki o niskiej częstotliwości w końcowym nagraniu. Nawet ładny, dobrze ustawiony głos zostanie zrujnowany przez te dźwięki o niskiej częstotliwości i nic nie można na to poradzić.

Pop-filtr tworzy barierę z akustycznie przezroczystej tkaniny, która pochłania te negatywy. Siatka ochronna mikrofonu nie pomaga w walce z tymi natrętnymi dźwiękami. Dodatkowo akcesorium to chroni kapsułę mikrofonu przed zamoczeniem (również fizjologicznym), dzięki czemu będzie ona mniej podatna na korozję i nie straci swoich właściwości - jest to bardzo istotne w przypadku drogich mikrofonów pojemnościowych typu vintage. Polecamy Pop Filter od K&M, marki, która od ponad 70 lat produkuje akcesoria do sprzętu muzycznego.

K&M 23956-000-55

Marka: K&M

Zakres zastosowania: kontrola zapisu

Typ: pop filtr

Dodaj do ulubionych Dla porównania 2&nbsp900&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Statyw mikrofonowy i "pająk"

Jesteśmy pewni, że każdy wie, do czego służy statyw mikrofonowy. Możemy jedynie powiedzieć, że ważne jest, aby był on jak najbardziej stabilny i nie przewracał się przy każdym niefortunnym dotknięciu. Jako przykład polecamy Gravity MS 23 z solidną podstawą, która doskonale zapobiega wibracjom od podłogi. Jeden statyw to za mało, jeśli chodzi o wrażliwy mikrofon pojemnościowy. Nie polecamy przykręcania go bezpośrednio do statywu bez użycia pająka tłumiącego, który również zwalczy wszelkiego rodzaju wibracje.

Mogą Państwo zapytać, dlaczego na przykład preferujemy stojak prosty zamiast żurawia. Rzecz w tym, że do prostego stojaka można zamontować specjalny ekran akustyczny. Do czego to służy? Jest to dobra okazja do usunięcia wszelkich zbędnych pogłosów z otaczającej przestrzeni pomieszczenia - dzięki filtrowi refleksyjnemu można stworzyć samowystarczalną przestrzeń. Doradzamy SE Electronics, który zapewnia równomierne filtrowanie całego spektrum dźwięku, usuwając podbarwienia z pomieszczenia.

SE Electronics RF-X Czarny

Marka: SE Electronics

Materiał: tkanina, plastik, guma piankowa

: 46

Dodaj do ulubionych Dla porównania 6&nbsp990&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd Grawitacja MS 23

Marka: Grawitacja

Typ: stojak

Współczynnik kształtu: stacjonarny

Dodaj do ulubionych Dla porównania 5&nbsp850&nbspszmer. Do zamówienia W koszyku Kup Szybki podgląd

Mikrofony wokalne

Ważne jest, aby zrozumieć, że mikrofon jest równorzędną częścią nagrania i istotną częścią występu artysty. Mikrofon może zarówno wydobyć wokalistę w nagraniu, jak i "napędzić" go w ramach skąpego zakresu dynamiki. Dla naszego zestawu prezentujemy dwa mixy z różnych segmentów cenowych.

Audio-Technica AT2050

Prawdziwy koń roboczy wśród mikrofonów pojemnościowych. Japońska marka wie, jak nagrywać i przechwytywać dźwięk - pomyśl o dużym udziale AT w rynku gramofonów winylowych. Firma od dłuższego czasu jest znana również w dziedzinie sprzętu studyjnego. AT2050 jest bardzo wszechstronnym mikrofonem pojemnościowym, który może pokryć wiele zastosowań studyjnych.

Można go używać do zbierania instrumentów akustycznych, wspomagania wzmacniaczy gitarowych i oczywiście do nagrywania wokali. Na pokładzie mikrofonu znajduje się przełącznik kierunkowości: można wybrać pomiędzy "figurą ósemki", kardioidalną i dookólną. Na korpusie zamontowana jest duża pozłacana membrana. Ciekawa sztuczka - nowe mikrofony wychodzą z fabryki z "rozgrzaną" kapsułą, więc mikrofon od razu dostarczy wszystko, co można (żadna magia - po prostu fizyka i rezonans). AT2050 posiada również filtr 80Hz i tłumik 10dB.

Mikrofon będzie się również czuł pewnie podczas występów na żywo, nawet w plenerze, daleko poza "sterylnym" studiem.

Audio-Technica AT2050

Marka: Audio-Technica

Kierunkowość mikrofonu: kardioidalna

Średnica kapsuły mikrofonu, mm: 34

Dodaj do ulubionych Dla porównania 23&nbsp490&nbspszmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Neumann TLM 102

Jest to prawdziwy "pełny" Neumann, zapakowany w bardziej kompaktową obudowę niż legendarne mikrofony "U". W porównaniu do AT2050, TLM 102 jest kolejnym krokiem technicznym, co jest zrozumiałe. Nie ma na świecie producentów, którzy wiedzieliby więcej o mikrofonach niż Neumann, i nie jest to tylko emocjonalne stwierdzenie. Od ponad 70 lat firma wyznacza standardy dla całej branży profesjonalnej.

Ich kompaktowy mikrofon TLM102 jest wszechstronny - zapewni maksymalną jakość nagrań w każdym miejscu. Model ten jest niezastąpiony przy nagrywaniu wokali, ponieważ jego precyzyjnie dostrojona sygnatura dźwiękowa szczególnie uwypukli obszar 8-12kHz (kluczowy dla transmisji głosu). Dzięki niesamowitej precyzji, Neumann będzie w stanie pracować w ekstremalnych warunkach, takich jak uchwycenie basowego boomu zestawu perkusyjnego lub dźwięku trąbki (z tłumikiem lub bez, to nie ma znaczenia). TLM 102 radzi sobie z poziomem ciśnienia akustycznego do 144 dB bez zniekształceń, co jest pocieszające. Seria TLM oferuje brzmienie Neumanna za rozsądną cenę (zwłaszcza w porównaniu z innymi modelami niemieckiej marki).

Neumann TLM 102 Zestaw studyjny

Marka: Neumann

Kierunkowość mikrofonu: kardioidalna

Maksymalna odtwarzalna częstotliwość mikrofonu, kHz: 20

Dodaj do ulubionych Dla porównania 62&nbsp121&nbsp.szmer. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd Neumann TLM 102 Czarny

Marka: Neumann

Kierunkowość mikrofonu: kardioidalna

Maksymalna odtwarzalna częstotliwość mikrofonu, kHz: 20

Dodaj do ulubionych Dla porównania 53&nbsp286&nbspRR. W magazynie W koszyku Kup Szybki podgląd

Zebraliśmy dla Was gotowe rozwiązanie do monitorowania i nagrywania wokali, a wszystkie mikrofony i inne audio możecie odsłuchać w sklepie Dr.Head w naszym studio! O tym jak zbudować własne domowe studio przeczytasz w naszym materiale, a pytania możesz zadawać w komentarzach.