18 przetworników w słuchawkach? 64 Przegląd Audio U18s

Firma 64 Audio nie jest nowicjuszem na rynku niestandardowych i uniwersalnych monitorów dousznych (IEM). Amerykańska firma została założona w 2010 roku pod nazwą "1964 Ears" przez braci Belonozhko - Vitaliya, Romana, Vlada i Bogdana - inżynierów dźwięku i muzyków. Dwa lata wcześniej Vitaly docenił zalety IEM w porównaniu z klasycznymi monitorami podłogowymi i chciał stworzyć pierwszą parę dla swojej żony Anastazji. Obecnie monitory 64 Audio są używane przez takie gwiazdy jak Beyoncé i Bon Jovi.

Opowiedzieliśmy już historię Bogdana Belonozhko, który w 2018 roku opuścił 64 Audio i założył firmę FiR Audio. Firma 64 Audio kontynuowała działalność pod kierownictwem swojego założyciela i głównego konstruktora, Vitaly'ego.

Zanim przejdziemy do recenzji słuchawek U18s, poznajmy ich miejsce w ofercie firmy. Model ten nie zastępuje, ale uzupełnia model U18t, pierwsze 18-driverowe słuchawki na rynku, które pojawiły się w 2016 roku. Niestandardowe wersje tych modeli, A18t/A18s, są flagowymi produktami serii 64 Audio. Jednak w ramach wszechstronnego pakietu marka oferuje także inny, droższy model - hybrydowy 64 Audio Fourté. Tak czy inaczej - przedmiotem niniejszej recenzji jest jeden z dwóch najbardziej wielodrożnych uniwersalnych aparatów IEM na świecie. Ruszamy!

Konstrukcja

Ogólny kształt i kontury korpusu U18s są takie same jak w przypadku innych uniwersalnych modeli 64 Audio, ale płyty czołowe zaprojektowano w innym stylu. Marka posiada modele o wyrazistym wzornictwie (U18t, Nio, Fourté), inne o bardziej surowym i ciemnym wzornictwie (Trio, U12t, U6t), ale wszystkie z logo firmy na płycie czołowej.

Płyta czołowa drużyny U18s jest ozdobiona abstrakcyjnym wzorem reliefowym, "fraktalnym wzorem inspirowanym samą naturą". Na zdjęciu czarne elementy mogą wydawać się wypukłe, ale w rzeczywistości jest odwrotnie. Płyta czołowa, podobnie jak cała obudowa, jest wykonana z aluminium lotniczego. Obrabiany element jest frezowany CNC, piaskowany, cięty laserem na bieżąco i dwukrotnie anodowany. Ocena rezultatu jest kwestią gustu, ale zdaniem autora U18 mają najbardziej spektakularny i oryginalny design w ofercie 64 Audio.

W bezpośrednim porównaniu można zauważyć, że korpus U18s jest nieco "głębszy" niż U18t, mimo tej samej liczby przetworników. Ogólnie rzecz biorąc, słuchawki nie wyglądają na większe niż U12t czy topowe modele wielodrożne konkurencji. Aparaty U18 są dostarczane z trzema rodzajami poduszek usznych: standardowymi silikonowymi, piankowymi TrueFidelity i silikonowymi SpinFit (po trzy pary z każdego rodzaju). Różne rodzaje poduszek słuchowych różnią się nie tylko poziomem komfortu, ale także sposobem, w jaki wpływają na pasywną izolację hałasu i dźwięk, dlatego warto poświęcić trochę czasu na znalezienie idealnej pary. Jeśli użytkownik nie ma problemów z dopasowaniem i komfortem użytkowania innych podobnych aparatów IEM, U18 prawdopodobnie będzie w sam raz. Jeśli nie, warto przyjrzeć się niestandardowej wersji tego modelu.

Kabel łączy się ze słuchawkami za pomocą złącza 2-pinowego, ale zamiast standardowego kabla 64 Audio (39,99 USD), U18s wyposażono w nowy, 8-żyłowy, posrebrzany kabel premium z miedzi beztlenowej (299,9 USD) - to miła innowacja. Jednak naszym zdaniem te słuchawki zasługują na jeszcze więcej - zbalansowane połączenie i odpowiedni kabel.

W pudełku ze słuchawkami znajduje się również poręczne etui do przechowywania i przenoszenia dla dzieci U18. Słuchawki są mocowane w specjalnych wgłębieniach, a pod komorą główną znajduje się mnóstwo miejsca na wszystkie akcesoria: uchwyt z wymiennymi wkładkami dousznymi, narzędzie do czyszczenia, klips do przewodu oraz uchwyt z wymiennymi modułami Apex (trzy pary). Okrągłe końcówki modułów Apex są widoczne na spodniej stronie płyt czołowych słuchawek. Wymieniając je, użytkownik zmienia izolację akustyczną i brzmienie słuchawek, a jak dokładnie, o tym opowiemy dalej.

Technologia

Wewnątrz obudowy słuchawek znajduje się 18 zrównoważonych przetworników armaturowych. 4-drożna zwrotnica pasywna dzieli je na 8 przetworników dla tonów niskich, 8 dla tonów średnich, 1 dla tonów średnich górnych i 1 przetwornik tia dla tonów wysokich.

Skrót

Tia T

ia

oznacza "bezramkowy dźwięk wewnątrzkanałowy" - technologia ta ma na celu zapewnienie bardziej naturalnego, otwartego i dokładnego dźwięku w zakresie wysokich częstotliwości i składa się z kilku elementów. Model U18s, podobnie jak większość modeli tej firmy, posiada dwa z nich: otwarty, zrównoważony przetwornik armaturowy oraz przetwornik akustyczny z jednym otworem (modele Trio i Fourté dodają trzeci element do systemu tia - osobną komorę akustyczną dla przetwornika tia).

Konwencjonalny ("zamknięty") przetwornik armaturowy wygląda jak butelka z szyjką otworu dźwiękowego. W przypadku otwartego przetwornika tia nie jest potrzebna rura dźwiękowa - jedna ze ścian korpusu jest usuwana, co otwiera membranę. Pozbywa się w ten sposób wielu wibracji i rezonansów charakterystycznych dla tradycyjnej konstrukcji przetwornika armaturowego.

Drugim elementem systemu tia jest konstrukcja jednokanałowa, zaprojektowana w celu wyeliminowania niepożądanych rezonansów poszczególnych przetworników. Przetwornik Tia jest umieszczony jak najbliżej kanału słuchowego, a duży otwór służy jako komora formowania dźwięku, pomagając głośnikowi wysokotonowemu uzyskać liniową i spójną charakterystykę częstotliwościową. Głośnik wysokotonowy jest osłonięty siatką, która chroni przed woskowiną uszną.

Apex

Kolejną z technologii opracowanych przez 64 Audio jest system wentylacji Apex (Air Pressure Exchange). Specjalny port zmniejsza ciśnienie powietrza w kanale słuchowym, co z jednej strony zmniejsza zmęczenie słuchaczy, a z drugiej sprawia, że dźwięk w słuchawkach jest bardziej przewiewny i czysty. Jak już wspomnieliśmy, słuchawki U18 są dostarczane z trzema parami wymiennych modułów Apex o różnej izolacji akustycznej: mX (-10dB), m15 (-15dB) i m20 (-20dB). Moduły mają wpływ nie tylko na izolację, ale także na dźwięk - im mniejsza izolacja, tym bardziej otwarty dźwięk, im większa izolacja, tym bardziej uwypuklona jest niska częstotliwość w słuchawkach (więcej na ten temat w dyskusji o dźwięku).

LID

Wreszcie trzecią technologią jest LID (Linear Impedance Design), którą można znaleźć w prawie wszystkich dzisiejszych słuchawkach 64 Audio, ale nie w poprzednich 18-driverach A18t i U18t. Jest to opatentowany układ, który koryguje nieliniową impedancję przetworników, zachowując jednolitą charakterystykę częstotliwościową niezależnie od impedancji wyjściowej źródła. Innymi słowy, różnice impedancji między smartfonami, odtwarzaczami i wzmacniaczami nie będą miały wpływu na charakter brzmienia słuchawek LID. Oczywiście barwa tonalna źródła i możliwości przetwornika C/A nadal będą miały wpływ na brzmienie, które słyszymy, ale LID usuwa z układu niepotrzebną zmienną impedancji źródła, zapewniając bardziej przewidywalne rezultaty w przypadku różnych urządzeń. Jeśli chodzi o impedancję samych słuchawek, wynosi ona 8 omów, a czułość 106 dB, dzięki czemu U18 mogą być używane z każdym przenośnym gadżetem (oczywiście pod warunkiem, że ma on połączenie kablowe).

Dźwięk

U18s natychmiast przenosi w świat muzyki dzięki realistycznemu dźwiękowi przestrzennemu o nieskazitelnej szczegółowości. Strojenie jest zbliżone do neutralnego, z niewielkimi zmianami, które dodają imponujące brzmienie niskich częstotliwości i "szczyptę powietrza" w górnych partiach.

Domyślnie modele U18 są wyposażone w moduły m15 Apex, co jest opcją przeciętną pod każdym względem. Przejście na system mX spowoduje zmniejszenie izolacji, a co za tym idzie poszerzenie sceny dźwiękowej i większe poczucie otwartości w zakresie wysokich częstotliwości, ale kosztem mniejszej ilości basów. Prawdopodobnie w przypadku modelu mX słuchawki zapewniają dźwięk najbardziej zbliżony do referencyjnego. Z kolei moduł m20 zapewnia maksymalną izolację, która nieznacznie zawęża scenę dźwiękową, ale jednocześnie zwiększa gęstość i moc basów - jest to idealne rozwiązanie do stosowania w głośnym otoczeniu lub w sytuacjach, gdy wymagany jest bardziej "naładowany" dźwięk.

Bas U18s jest jednym z najbardziej imponujących wśród słuchawek wyłącznie armaturowych. Doskonała głębia i wyczucie uderzenia - może nie tak jak w przypadku dynamicznego sterownika, ale z doskonałą szybkością i kontrolą. Pasmo przenoszenia jest podwyższone w zakresie niskich tonów i łagodnie opada w kierunku tonów średnich. Średni bas ma również doskonałe uderzenie, nie jest nadęty, zamulony ani nie przyćmiewa pozostałych zakresów.

Zakres średnich tonów jest dość gładki i solidny, zapewniając wokalom i instrumentom dobry efekt obecności z dużą ilością szczegółów i faktur. Pozostają one nieco w tyle za tonami niskimi i wysokimi, ale nie sprawiają wrażenia zagłębionych.

Jeśli chodzi o wysokie tony, to zachowują one poczucie gładkości i naturalności. Talerze mają dobre uderzenie; gitary i skrzypce, wchodzące w górne rejestry, wydają się potężne, unikając ostrości i sybilancji. W porównaniu z innymi modelami tia-driverów 64 Audio, wysokie tony U18 brzmią bardziej gładko i swobodnie, nie są tak jasne.

Zwróciliśmy już uwagę na dźwięk przestrzenny w tym modelu. Scena dźwiękowa, nawet z modułem m20 Apex, jest imponująca. Dobra separacja instrumentów i praca warstwowa, ale U18 zawsze zachowują integralność i muzykalność dźwięku, nie zamieniając się przy tym w mikroskop czy skalpel.

Jeśli porównać U18s z poprzednim modelem (U18t), staje się jasne, dlaczego nowszy model nie jest zamiennikiem, lecz uzupełnieniem - nie brzmi lepiej, lecz inaczej. Jak już zauważyliśmy, wysokie tony w U18s nie są tak jasne i ostre jak w innych słuchawkach z przetwornikiem tia, w tym w U18t. Z drugiej strony, inne jest także strojenie basów. W U18t nie ma podbicia basów, podbity jest tylko średni bas, więc basy brzmią ogólnie lżej. Strojenie tonów średnich może nie uległo zmianie, ale są one inaczej odbierane ze względu na różnice w sąsiadujących pasmach. W nowszym modelu niższa średnica zyskuje dodatkowe ciepło dzięki niskim częstotliwościom, a ogólne brzmienie jest bardziej zrelaksowane.

Porównaliśmy również U18 z Noble Audio Sultan Hybrid - ogólnie rzecz biorąc, brzmienie jest podobne. Dynamiczny przetwornik nadaje basowi Sultana mocniejsze uderzenie, ale nie jest on tak szybki i teksturowany jak w przypadku U18. Średnie i wysokie tony są bardzo podobne, ale U18 są bliższe brzmieniu referencyjnemu i dzięki temu mają szerszą i bardziej otwartą scenę dźwiękową.

Firma

Verdict

64 Audio zaprezentowała nowe podejście do pytania: "Co można zrobić z maksymalną liczbą przetworników armaturowych?". Są to jedne z najlepszych aparatów słuchowych IEM na rynku, o doskonale zrównoważonym brzmieniu, które można zmieniać dzięki wymiennym modułom Apex. Słuchawki U18 są uniwersalne pod każdym względem - źródła dźwięku (dzięki LID), scenariuszy użytkowania (studio z Apex mX lub underground z m20) oraz materiału - każdy gatunek i jakość sprawiają, że słuchawki grają tak muzykalnie, jak to tylko możliwe. Nie wierz na słowo, posłuchaj osobiście w sklepach Dr.Head.

64 Audio

U18sMarka

: 64

AudioGwarancja producenta, miesiące:

12Długość kabla, m: 1,2BrowseD

Compare368&nbsp985&nbspnbsp.RUB.Na stanie W koszyku Kup Szybko przeglądaj

Wszystkie artykuły, recenzje, dyskusje i opinie na naszym kanale Telegram. Zarejestruj się i dołącz do dyskusji na naszym czacie!