Życie jako marka. Historia firmy Harman/Kardon.

"Nie ma nieosiągalnych celów, są słabe charaktery" "Sukces jest prosty. Rób to, co uważasz za słuszne, rób to dobrze i we właściwym czasie". Arnold Glasgow.

Cała historia marki Harman/Kardon to historia życia niezwykłego człowieka - Sydneya Harmana. Urodzony jako mały chłopiec, utalentowany biznesmen i genialny inżynier w 1918 roku w Montrealu. W bardziej świadomym wieku przenosi się z Montrealu do Nowego Jorku i rozpoczyna pierwsze próby "wejścia" w rozległy świat biznesu, sprzedając za "grosze" czasopisma.

Poza biznesem, młody Sidney Harman był szalenie zafascynowany nauką, której starał się poświęcać cały swój wolny czas. Wybierając się na uniwersytet w Nowym Jorku, naturalnie wybrał fizykę jako kierunek studiów. Natychmiast po ukończeniu studiów Sydney Harman rozpoczyna pracę w dziale inżynieryjnym firmy Davida Bogena, która projektuje i produkuje głośniki na ogromny rynek sprzętu audio. To staje się punktem zwrotnym, który definiuje jego skupienie na resztę życia. W tym dziale znajduje swojego przyszłego przyjaciela i partnera biznesowego Bernarda Cardona.

Po spróbowaniu swoich sił w inżynierii, Sidney Harman przechodzi do działu sprzedaży, badając potrzeby klientów i właściwości rynku. Po uzyskaniu wglądu i zbadaniu potrzeb, stara się wprowadzać innowacje w firmie i próbować ulepszać produkty, które wytwarza. Jednak konserwatywne poglądy jego przełożonych, reprezentowanych przez Davida Bogena, nie pozwalają Sydneyowi Harmanowi na realizację jego planów. Później, a dokładnie w 1953 roku, Sidney Harman i Bernard Cardon opuszczają firmę Bohin i zakładają własne przedsiębiorstwo. W ten sposób powstaje firma Harman/Kardon, która przyjmuje nazwiska dwóch przyjaciół.

Pierwszym "dzieckiem" Harman/Kardon był Festival D1000 z 1954 roku. Była to intonacja pierwszego na świecie odbiornika wysokiej częstotliwości, łączącego w sobie tuner i wzmacniacz. "Festiwal D1000 był ogromnym sukcesem wśród młodych ludzi, którzy kochali muzykę i widzieli, że ich ulubiona rozrywka jest teraz niemożliwa bez tego urządzenia" - wspomina z uśmiechem Sidney Harman.

Do 1956 roku Bernard Cardon sprzedał wszystkie swoje udziały Sydneyowi Harmanowi, który z własnej inicjatywy przejął firmę. Kilka lat później Harman/Kardon ponownie zadebiutował z nowym produktem. Tym razem był to pierwszy na świecie amplituner stereo, Festival TA230, który sprawił, że high-endowy dźwięk stał się całkiem przystępny dla przeciętnego konsumenta.

Zrobiwszy pokaźną fortunę na sprzedaży akcji, Sidney Harman zaczyna inwestować w rozwijającą się korporację Jervis. Wykupuje również inne potęgi audio, w tym JBL. Harman próbuje ich wszystkich zjednoczyć, co mu się udaje. Grupa firm otrzymuje nazwę - Harman Internatinal Industries.

Dzięki doskonałej polityce firmy, koncepcyjnym rozwiązaniom i ciągłym poszukiwaniom nowych technologii, w latach 70. firma znalazła się w czołówce amerykańskiego rynku audio.

W 1976 r. Sidney Harman otrzymuje propozycję objęcia stanowiska podsekretarza handlu. Sprzedaje grupę Harman International Industries firmie Beatrice Foods za 100 milionów dolarów. Jednak z powodu jej niekompetencji grupa zaczyna podupadać i tak do 1980 roku Sidney Harman odzyskuje zarząd wykupując Harman Internatinal Industries za 55 milionów dolarów. Ale ponieważ Beatrice Foods zdołała sprzedać kluczową firmę Harman/Kardon japońskim korporacjom, dopiero pięć lat później Sidney Harman mógł ją odzyskać.

Na początku lat 90-tych Sydney Harman staje w obliczu nowych trudności. Cały świat przenosił się na płyty CD i odtwarzacze, magnetofony i amplitunery odchodziły na dalszy plan. Dopiero pod koniec lat 90. Sidney Harman po raz kolejny "wspina się" na fali sławy i sukcesu. Wyprodukował pierwszy na świecie magnetofon audio/video CDR-2, który umożliwiał nagrywanie bez utraty jakości, oraz system głośników SoundSticks. Głośnik ten był harmonijnym połączeniem zawartości technicznej i minimalistycznego wzornictwa. Projekt był tak stylowy i niezwykły, że Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku uczyniło z SoundSticków eksponat wystawowy!

Od tego momentu działalność Sidneya Harmana rosła w siłę. Do 2007 roku firma stworzyła wiele nowatorskich urządzeń, takich jak pierwszy amplituner A/V, opatentowana technologia dostosowywania ustawień kina domowego w zależności od przestrzeni i wiele innych.

W 2007 roku Sidney Harman skończył 88 lat, a jego następca, Dinesh Paliwal, objął stanowisko dyrektora generalnego. Dinesh Paliwal był w stanie utrzymać ducha i wartości firmy przy życiu. Harman/Kardon wciąż zdobywa wiele nagród na całym świecie i po raz kolejny plasuje się w czołówce najlepszych marek sprzętu audio.

Obecnie produkty Harman/Kardon można znaleźć w różnych sektorach światowej gospodarki i przemysłu. Na przykład renomowane marki samochodowe, takie jak Audi, Mercedes Benz, BMW i Porsche, zainstalowały w swoich samochodach technologię audio Harman/Kardon, dzięki czemu mogą cieszyć się doskonałym dźwiękiem.

Najbardziej zaawansowana technologia, najlepszy dźwięk, najnowocześniejszy design z wykorzystaniem najnowszych osiągnięć i wysokiej klasy materiałów - to zasady, na których Sidney Harman zbudował firmę. Te same zasady pozostają w sercu firmy Harman/Kardon do dziś!

Andriej Afonin Doctorhead.ru luty 2013 r.